söndag 29 juni 2008

Gösfiske med Gustav.... eller?

Dagen startade tidigt, hämtade Gustav vid 07:00 ungefär prick, sen bar det av till Gösens Rike. Krön i Vimmerby.
Väl framme och mitt ute på sjön, så börjar det såklart regna, Gustav är van vid regn i Krön så det gjorde inget.

Efter ett par timmars stiltje på våra wobblers så hugger det till, jag drar upp en liten gädda. Men efter nära till tristess så var det bara gutt och fiskeglädjen kom tillbaka. Mackan-Gustav= 1-0.
Strax därpå hugger det igen, denna gång fick jag min första GÖS på kroken, men som vänligen men bestämt släppte taget precis intill båten. FÖRBANNADE JÄVLA SKIT va nära jag var på att ge upp.... Vi cirkulerade ett par snurror på sjön, inga mer napp. Gustav tappade två Wobblers. Bittert...

Så krokade vi om till spinnare för att på väg mot åmynningen (Stångåns utlopp i Krön) dra lite aborre. Det gick bäst för Gustav som drog upp en liten rackare. Glädjen glänste i hans ögon, dock ville han inte döda aborren (och inga andra fiskar heller...). Efter 3-4 timmar utan fisk så var Gustav på G...
Väl inne i Ån (hit åker man när d nappar dåligt på sjön och man vill undvika Fula Namnet) så fick jag ännu en gädda på kroken, liten som fan. Även Gustav drog upp en liten fan. Se nedan.

En bit in så finns Djuphåla, en utgrävning i Ån som det kan stå gös i. Gustav, Storfiskarn, rekommenderar Jigg som fiskedrag. Jag plockar fram en aborreanimation, berättar för Gustav att jag aldrig fått annat än ngn enstaka aborre i djuphålan och aldrig fått ngt på denna typ av jigg.

Ett par kast i olika riktingar, så slog det mig att under stocken som stack ner i vatttet, säkerligen gömde en gädda- ett kast, ett hugg, ett släpp. Nästan vid ytan och väldigt nära båten så kommer gäddan tillbaka och vi ser båda hur den hugger tag i mitt drag! Det är verkligen en upplevelse att se en gädda jaga och gå till anfall!
Gustav, som annars är en mkt positiv grabbhalva, började bli ordentligt bitter. Skulle han känna sig slagen av mig??? Vi åkte ju till Krön för att han skulle lära mig fiska gös!!?

På vägen tillbaka så krokar Gustav upp en gädda och så även jag!
Det hela slutar med vinst till Mackan. Kan ha förväxlat turordning ovan, dock blev antalet 4 gäddor till Mackan, två gäddor samt en aborre till Gustav. Plus ett par tappade hugg för oss båda.

Dagen, innan hemfärd avslutades med pizza i Vimmerby. Tack för en trevlig fiskedag Gustav!!
Förlåt om jag var lite ironisk ovan.. :)

Bilder från dagen


Bitter över tappad gös


Största fångsten, i Djuphåla

Samma gädda

Dagens första fångst

Gustavs storfångst



3 kommentarer:

Anonym sa...

Nästa gång ska jag lära dig att jaga älg ditt kräk.

Mackan på 12an sa...

...vilket kommer sluta med att du fått skjuta en liten harpalt och på min dödalista så finns det ett par älgtjurar...

Trodde inte du vågade döda annat än myggor... :)

Anonym sa...

Tjenare Mackan, long time-no see. Brukar åka till Krön och fiska gös och hamnade på den site. Jag söker en djuphåla i sjön, vet du om det finns? Tar med mig ekolod, men jag kanske inte behöver köra genom hela sjön.../Ullerteg