fredag 6 juni 2008

6 Juni


Länge sen sist. Men nu är den topp. Som flaggstångsägare har man sitta förpliktelser. Båda vad gäller att hissa flaggan vid flaggdagar, men även skall kunskap ingå om tex vilka tider etc som flaggan skall vara hissad. Den skall upp vid åtta el nio (beroende på om det är sommar el vinter) och ner 12 timmar senare. Den får aldrig vara hissad under natten. I mitt fall så glömmer jag typ varje flaggdag, jag gissade precis upp den fast nästan 4 timmar för sent och jag kommer inte ta ner den förräns imorgon eftermiddag. Skäms på mig! En flagga som är förbrukad ska brännas upp, inte kastas. Undrar om samma regel gäller förbrukade flaggstångsägare som inte sköter sitt uppdrag korrekt....

5 kommentarer:

Johan a.k.a Kendo sa...

Köp en fjollig vimpel, den får man ju ha uppe 24/7... men så är det ju rätt gay också.

(Glöm inte att en flagga som nuddat marken är "förbrukad" och skall därför brännas)

Martin sa...

Jag skulle orka med det där i en vecka, sen skulle flaggan hänga och dingla där från typ 15/6 till typ 31/12 (eller tills den blåst sönder).

Clifton sa...

Usch, Barbarer! BARBARER säger jag! misstänkte att du inte har den korrekt vikt heller! Inget gult skall synas när den är vikt, om man inte är i marinen då man kan vika den så att den blir rund som en falukorv med ett gult kors i varje kortändarna

Mackan på 12an sa...

Jag är inte i marinen så självklart viker jag min flagga så inget gult syns! Vad tror du om mig.. =)

Mackan på 12an sa...

BTW, jag HAR en vimepl åxå, den får hänga uppe när flaggan är nere... Å KORREKT ihopvikt....